Af Jakob Steensig, lærer
På Den frie Lærerskole har vi i mere end 30 år haft faget Medie. Det blev oprettet i slutningen af 1980’erne som et svar på ønsket om at give eleverne en mere praksisorienteret og skabende tilgang til arbejdet med film og fotografi – dengang især i skolens danskundervisning. Video og foto udgør stadig en vigtig del af faget, men gennem årene er der kommet meget mere til: lyd, grafisk design, webproduktion, e-bøger, programmering, kunstig intelligens – og ikke mindst temaer som børn og unges medievaner, sociale medier, digital etik og kritisk mediebevidsthed.
Med folkeskolens nye fagplaner bliver valgfaget Teknologiforståelse en del af fagudbuddet i grundskolen. Vi ser mange gode elementer i det nye fag – særligt idéen om, at eleverne både skal kunne forstå, bruge og skabe med teknologi. Samtidig mener vi, at en vigtig dimension risikerer at glide i baggrunden: nemlig elevernes mulighed for at udtrykke sig kreativt, undersøge verden og samarbejde om at skabe noget, der ikke fandtes før.
Vi vil gerne sikre os, at de kommunikative og kreative aspekter af faget bevares, samtidig med at vi inddrager de bedste sider af det kommende valgfag Teknologiforståelse.
Derfor ændrer vi nu navnet på vores fag til Medie og teknologiforståelse.
Faget er fortsat et praksisorienteret fag, hvor det eksperimenterende og kreative arbejde er i centrum – på linje med skolens øvrige musisk-kreative fag. Vi ser teknologi som noget, der kan bruges til at undersøge, udtrykke sig med og skabe i fællesskab – ikke som noget, der alene skal forstås teknisk eller bidrage til en højere effektivisering.
Faget Medie og teknologiforståelse handler derfor i højere grad om, hvordan man kan undervise med teknologi, end hvordan man underviser i teknologi. Det er et fag, hvor teknologi bliver et redskab til skaberkraft, refleksion og samarbejde – og hvor eleverne får mulighed for at sætte ord, billeder, lyd og idéer i spil i en digital virkelighed, de selv kan være med til at forme.