Af Johanne Holm Hansen, 4. årgang
Da jeg gik i gymnasiet, brugte jeg utallige timer på at dygtiggøre mig, aflevere opgaver til tiden og engagere mig i undervisningen. Til sidst fik jeg et tal. Et tal, der ikke fortalte noget om min rejse, mine styrker eller de udfordringer, jeg havde overvundet. Et tal, der på 30 minutters eksamen kunne definere min fremtid – troede jeg. For nogen er det realiteten. Men tænk hvis vi så på uddannelse som en proces i stedet for en eksamen. Hvis vi målte evnen til at tænke, handle og udvikle sig, snarere end evnen til at præstere i en enkelt afgørende situation.
Siden 1949 har Den frie Lærerskole været karakter- og eksamensfri. Men det handler om mere end blot fraværet af karakterer. Det er en tilgang, hvor læring ses som en proces, og hvor faglig udvikling sker gennem løbende feedback og refleksion – både i undervisningen, men også i de praktikker, vi har været igennem. Her er målet ikke at opnå en bestemt karakter, men at udvikle sig fagligt og personligt i en proces, hvor både viden, refleksion og samarbejde spiller en central rolle.
Jeg valgte først og fremmest Den frie Lærerskole, fordi jeg gerne vil være lærer, men også fordi Lærerskolen tilbyder en uddannelse, hvor der er fokus på helhedsorienteret læring. Her spiller feedback, vejledning, praktik og refleksion en central rolle i den faglige vurdering. Det er en tilgang, der ikke nødvendigvis er lettere, men som måske giver et bredere indblik i læringsprocessen og understøtter en reflekteret tilgang til undervisning.
Undersøgelser fra blandt andet Odder Gymnasium viser, at karakterfrihed fremmer trivsel. De elever, der deltog i en karakterfri periode, scorede markant højere på trivselsparametre, og flere gennemførte deres uddannelse. Men hvorfor? Jeg tror, det er fordi, fraværet af karakterer mindsker præstationspres og sammenligningskultur. Fordi læring bliver et samarbejde i en proces i stedet for et fokus på resultatet.
Dermed ikke sagt at karakterer ikke har en funktion. De kan give et overblik over faglige styrker og udviklingsområder og kan i nogle tilfælde være en motivationsfaktor. Men karakterer afspejler kun en del af det at være en dygtig lærer. Det kan være udfordrende at få et fuldstændigt billede af evnen til at skabe relationer, planlægge undervisning eller reflektere kritisk over egen praksis – kompetencer, der er centrale i lærergerningen. En eksamen kan måle visse aspekter af planlægning og faglighed, men den giver ikke nødvendigvis indsigt i, hvordan disse færdigheder anvendes i en konkret undervisningssituation.
Men hvordan kan vi opretholde en faglighed, når karakterer undlades? På Den frie Lærerskole arbejder vi med at udvikle vores faglige og pædagogiske kompetencer gennem undervisning, refleksion og samarbejde. I dansk fordyber vi os i tekstanalyse, didaktiske overvejelser og formidling, mens vi i mediefag udvikler eksperimentelle kompetencer og fagdidaktisk forståelse. I stedet for en eksamenspræstation vurderes vores udvikling gennem dialog og personlig feedback, hvilket giver en mere nuanceret forståelse af vores faglige progression.
Udover faglige kompetencer lægger lærergerningen vægt på relationskompetence og didaktisk forståelse – områder, der også vurderes gennem dialog og feedback. Didaktik handler om planlægning, refleksion og tilpasning over tid. At forsøge at vurdere lærerkompetencer gennem en eksamen er som at vurdere en kunstners talent på en hastetegning eller en musikers evne på én spontan optræden. Det fanger måske en brøkdel af potentialet, men ikke den egentlige kvalitet. En god lærer kan ikke måles på sin evne til at præstere i et lukket eksamenslokale, men på sin evne til at skabe meningsfulde læringsforløb over tid.
For mig har Den frie Lærerskole været det rette valg, fordi her uddannes hele mennesker. I stedet for en afsluttende karakter får jeg en grundig, personlig og faglig udtalelse, der bygger på mit engagement, min tilstedeværelse og ikke mindst min personlige udvikling – både igennem undervisningen og min praktik. Min udvikling er blevet understøttet gennem løbende vejledning og feedback, som samtidig er med til at kvalitetssikre uddannelsen og mig som studerende.
At jeg fik 7 i matematik, siger intet om, hvor dygtig en ingeniør, lærer eller historiker jeg kunne blive. Men i vores nuværende system betyder det alligevel noget. På Den frie Lærerskole er der en anden tilgang: Vi er altid i proces. Vi kan altid udvikle os. Det er en tankegang, jeg er meget taknemmelig for.
På Den frie Lærerskole får vi ikke en karakter – vi får mulighed for at udvikle en god karakter.